Loge geschiedenis

Loge Branding is opgericht in 1975 te Castricum, als 258ste loge binnen de Nederlandse vrijmetselarij. Vanaf haar oprichting heeft de loge altijd bestaan uit 20 tot 30 leden. Deze omvang wordt over het algemeen als bijzonder prettig ervaren. Niet te groot, waardoor alle leden elkaar goed kennen en altijd naar elkaar geluisterd wordt. Niet te klein, waardoor de loge gemiddeld vier keer per maand bijeen kan komen.

Als gevolg van de ligging nabij de zee en de duinen werd gekozen voor de naam ‘Branding’. Naast een woelige getijdenstroom is Branding ook synoniem voor iets dat er altijd is geweest en steeds weer terug zal keren. Zo is de loge de afgelopen jaren ook altijd in beweging geweest en blijft daardoor voor velen een steeds weer terugkerende, welkome aanvulling op het dagelijks leven.

Loge Branding is een plek waar zowel jonge als oudere vrijmetselaars zich thuisvoelen. Los van leeftijd, geloof en achtergrond hebben zij in ieder geval één ding met elkaar gemeen: respect voor elkaars opvatting en ieders ‘eigen weg voor het zoeken naar waarheid’. Het gedachtengoed en de gemeenschappelijke werkwijze van de vrijmetselarij vormen hierbij een sterke inspiratiebron.